Зошто Дедо Мраз мораше да носи само сина облека во Русија?

7 јануари, 2021
238663_shutterstock-762517120_ls

По 1917 година и Октомвриската револуција, Дедо Мраз бил „протеран“ од Русија. Тој се сметаше за еден вид „крал на децата“, што беше неодржливо во нововоспоставениот советски режим по 1917 година и Октомвриската револуција.

За разлика од западниот свет, кој целосно го спои ликот на Свети Никола со ликот на Дедо Мраз, во Русија овие две легенди се развија независно. „Дедо Мраз“ стана симбол на руската зима во далечното минато.

Сепак, легендата за него претрпе големи промени. Дедо Мраз, според руската традиција, порано бил злобен волшебник кој смрзнувал луѓе и киднапирал деца, носејќи ги во својата џиновска вреќа. За да ги “откупат” децата, родителите морале да му даваат подароци.

Со текот на времето, верувањето се смени – под влијание на христијанството и Свети Никола, Дедо Мраз стана љубезен и добар и наместо да киднапира, тој започна да им дава подароци на децата.

Од 19 век, легендата за Дедо Мраз е под најголемо влијание на книжевните дела. Токму во тоа време, ќебето што носи подароци го доби својот асистент во Русија – Сноу Мејден, внука на Дедо Мраз, која првпат се појави во истоимената бајка од Александар Островски. Сепак, тешките времиња за Дедо Мраз во Русија само што доаѓале…

Сталиновото „помилување“ на Дедо Мраз

По 1917 година и Октомвриската револуција, Дедо Мраз бил „протеран“ од Русија. Тој се сметаше за еден вид „детски крал“, што беше неодржливо во нововоспоставениот советски режим. Во 1928 година, тој беше прогласен за „сојузник на свештеници и кулаци“, а во земја каде што било забрането какво било изразување на верски чувства, ова не беше добра позиција за митското ќебе.

Дури и новогодишните елки беа забранети во Советскиот Сојуз до 1935 година, бидејќи тие се сметаа за „буржоаско и религиозно уверување“.

И покрај сето ова, Дедо Мраз „преживеал“. Само 20 години по забраната во 1917 година, ток се врати во Русија со подароци, но овој пат не за Божиќ, туку за „наднационална“, нерелигиозна и универзална прослава на Нова Година.

Во 1937 година, Дедо Мраз дојде во Московскиот дом на Алијансата за прв пат. За да не се идентификува со западниот Дедо Мраз, бојата на облеката не смееше да биде црвена, а постои приказна дека Сталин лично наредил Дедо Мраз во Русија да мора да носи само сини палта.

Што се однесува до новогодишните елки, во 1935 година ги бранеше високиот советски политичар Павел Постишев. Тој јавно побара новогодишните елки, не за Божиќ, туку за Нова Година, да бидат поставени во училиштата, детските домови, клубовите и кината, бидејќи потеклото на обичаите, што во секој случај е од претхристијанскиот период, е „помалку важно од радоста што може да им ја даде на Советските деца“.

И така, и Дедо Мраз и елката во Советскиот Сојуз добија „помилување“. Како што се испостави, тие ја преживеале државата и политичарите од тоа време, па руските деца сè уште со нетрпение ги очекуваат подароците што ќе ги најдат под елката, а кои им ги оставил нивниот сакан Дедо Мраз.