ТАЈНА ФОРМУЛА НА ПРОФЕСИОНАЛНИ СПОРТИСТИ: Пијте го ова два и пол часа пред тренинг и ќе почувствувате ОГРОМНА СИЛА во вашите мускули

popara9 јуни, 20261min00
676 - 2026-06-09T163446.842

Ако се подготвувате за напорен тренинг, чаша сок од цвекло може да биде токму она што ви треба за да го извлечете максимумот од вашиот тренинг. Новите истражувања покажуваат дека пиењето сок од цвекло околу два и пол часа пред вежбање може да ги подобри перформансите и да го забрза закрепнувањето. Неодамнешните студии покажаа дека фудбалерите кои пиеле сок од цвекло пред спринтање развиле поголема сила, додека планинарите покажале подобрена издржливост и имале помалку болки во мускулите по напорот.

Постои сè поголем број научни докази дека сокот од цвекло, темно виолетова течност со препознатлив земјен вкус, може да им даде на спортистите значителна предност. Две нови студии, едната објавена во Journal of the International Society of Sports Nutrition во мај 2025 година, а другата во Scientific Reports во јануари 2026 година, дополнително ги поддржуваат овие тврдења. И двете откриваат дека една порција сок пред тренинг може да ја зголеми силата и да го подобри закрепнувањето на мускулите, при што нитратот игра клучна улога.

Истражувачите во двете студии велат дека сокот од цвекло е еден од најбогатите извори на неоргански нитрат, соединение кое телото го претвора во азотен оксид. Тие објаснуваат дека азотниот оксид ги опушта и шири крвните садови, подобрувајќи го протокот на крв и испораката на кислород до мускулите. Азотниот оксид, исто така, ја зголемува ефикасноста на мускулите во производството на сила, особено во брзо-грчечките мускулни влакна одговорни за експлозивни движења како што се спринт, скокање и искачување.

Студијата, објавена во списанието „Scientific Reports“, од страна на тим од Универзитетот за применети науки Сакарја во Турција, вклучуваше 16 фудбалери. Откако секој од нив консумирал 140 милилитри сок од цвекло или плацебо, тие извршиле максимален спринт од 30 секунди на велосипед, стандарден тест за анаеробна моќ. Групата што го пиела сокот од цвекло постигнала околу 11% поголема врвна моќ и околу 7% поголема просечна моќ во споредба со плацебо групата. Тие, исто така, достигнале врвна сила околу 10% побрзо, што може да биде клучно во натпреварувачките спортови.

Студија од Универзитетот Шираз во Иран, објавена во списанието „Sports Nutrition“, покажала слични импресивни резултати. Во неа учествувале 27 искусни планинари кои пиеле 70 милилитри сок од цвекло пред да се искачат на надморска височина од речиси 4.000 метри. Тие биле следени три дена по искачувањето, а резултатите покажале дека оние кои го пиеле сокот имале подобра сила на нозете, подобрена издржливост и посилен стисок на рацете 72 часа по искачувањето. Групата која консумирала сок од цвекло, исто така, пријавила значително помалку болка во мускулите на листовите 24 часа по спуштањето од планината.

Наодите за намалување на болките во мускулите не се единствени за студијата на Универзитетот Шираз. Систематски преглед од 2025 година објавен во списанието Спорт анализирал 50 студии за суплементација со сок и открил дека сокот од цвекло постојано го подобрува искористувањето на кислородот и издржливоста. Авторите на прегледот сугерираат дека антиинфламаторните и антиоксидантните соединенија во цвеклото, особено пигментите беталаин, можат да го намалат воспалението по напорно вежбање, независно од ефектите на нитратите.

Сепак, како и со секоја научна студија, важно е да се забележат нејзините ограничувања. Двете нови студии биле спроведени на мал број учесници, со само 27 планинари и 16 фудбалери. Исто така, ниту една студија не ги мерела директно нивоата на нитрати во крвта, па заклучоците за азотен оксид се базираат на образовани претпоставки. Ќе бидат потребни понатамошни истражувања за целосно да се потврдат овие механизми.

Високи нивоа на нитрати се наоѓаат природно и во зеленчукот што често се користи во салати, смутија и како прилози, како што се рукола, спанаќ, блитва, зелена салата, целер и ротквици.

Истражувањата исто така постојано сугерираат дека времето е клучно. Во обете студии, учесниците го пиеле сокот околу два и пол часа пред нивната активност. Овој пат е темпиран да се совпадне со врвот на нивоата на нитрити во плазмата, чекор пред претворањето во азотен оксид. Ова значи дека пиењето сок непосредно пред тренинг веројатно нема да има ист ефект.

Уште повеќе, рандомизирано испитување од 2025 година објавено во списанието Nutrients покажа дека долготрајната консумација не е неопходна за да се постигне истиот ефект. Дури и краткорочната консумација на сок од цвекло во текот на неколку дена покажа дека ја подобрува силата, го намалува заморот и го забрзува закрепнувањето кај физички активни лица во различни спортови. Значи, без разлика дали тренирате напорно, се натпреварувате или се подготвувате за друг физички напорен потфат, има сè повеќе докази дека чаша сок од цвекло неколку часа пред тренингот може да ви ја даде потребната предност.